Zadengranola met kokos

Ontbijt-"gedoe" heeft mij er lang van weerhouden om structureel koolhydraatarm te eten. Ik vond het maar ingewikkeld, de hele tijd scrambled tofu maken. Chia pudding voor de afwisseling, ook al vind ik het niet zo lekker, of misschien een keer een havermout imitatie recept wat dan toch niet precies is wat je zoekt.

Tot ik een recept voor zadengranola tegenkwam bij Martine. Het is een godsgeschenk! Ik eet dit nu al een jaar lang iedere ochtend, in een kommetje ongezoete soja yoghurt met een soja latte erbij. Het verveelt nog steeds niet!

Ik heb een tijdje geëxperimenteerd en wat dingen getweakt, tot ik uiteindelijk op onderstaand recept uitkwam. De kokosvlokken voegen iets heerlijks zoets toe en zou ik niet meer willen missen, al kun je ook kokosrasp gebruiken. De zonnebloempitten zijn fijn om de kosten wat te drukken en voegen vitamine E toe. Mocht je erg low carb willen eten kun je deze weglaten.

Wist jij al dat hennepzaad zo gezond is? De meeste zogeheten superfoods zijn klinkklare consumententrucjes, maar hennepzaad bevat veel waardevolle voedingsstoffen. Zo zit er in één portie van deze granola 100% van je ADH aan magnesium en maar liefst 400% van je ADH omega 3! Beterrr!

Dit recept is goed voor 23 porties, wat een beetje random klinkt, maar zoveel past er precies in mijn mega grote lege pot kokosolie. Ik maak dus ongeveer eens in de 3 weken een grote pan vol granola, vaker nog als mijn vriend er is. Voor hem hoef ik geen aparte muesli meer te kopen, hij is ook groot fan van deze granola!



Ingrediënten voor 23 porties:
  • 500g hennepzaad
  • 250g pompoempitten
  • 250g zonnebloempitten
  • 125g kokosvlokken
  • 250g lijnzaad
Verhit een droge wok of andere grote pan en mik de hennepzaadjes, pompoen- en zonnebloempitten erin. Breek de kokosvlokken met je handen nog wat kleiner terwijl je die ook toevoegt. Rooster de pitten op middelhoog vuur totdat ze mooi bruin worden (maar niet aanbranden).

Maal ondertussen het lijnzaad fijn in een koffiemolen, of met een vijzel.

Als de pitten klaar zijn, laat je ze een tijdje afkoelen voor je het lijnzaad erdoor roert. Ik zet de pan altijd op het balkon te koelen (pas op dat er geen hongerige vogel langskomt!). Doe het geheel vervolgens in een grote luchtdichte pot en bewaar op een donkere plek.

Serveer met een schaaltje ongezoete soja yoghurt en eventueel met wat ontdooide diepvriesbessen.

Het hele recept kost €9,55, één portie kost €0,42. 

Noot:
* Ik ben een grootverbruiker in pitten, zaden en noten en bestel dat dus allemaal online, veel goedkoper dan die kleine zakjes uit de supermarkt. De scherpste prijzen vond ik zelf op www.denotenshop.nl, laat het me weten als je wat beters vindt!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen