Gado Gado met Tempeh Goreng

Gado gado, wie is er niet groot mee geworden? Hoewel ik nul Indonesische roots heb (voor zover ik weet althans ;-) ) heb ik de liefde voor dit gerecht van mijn moeder meegekregen. Vaak is het één van de weinige vega gerechten op de kaart van een Indisch restaurant in Nederland. Je moet dan oppassen dat je er geen ei bij krijgt, terwijl dat er in Indonesië nooit bij zou worden geserveerd! Maar goed, je kunt je dan ook überhaupt afvragen of iemand uit Indonesië een Indonesisch restaurant in Nederland als zodanig zou herkennen, met alle transformaties die de keuken heeft ondergaan om aangepast te worden aan de Nederlandse smaakvoorkeuren.

Zelf ben ik echter wel dol op kruidig en pittig eten. Ik vind het dan ook heerlijk om voor dit gerecht verse laoswortel te scoren - ik kan er wel uren aan blijven ruiken, zo fijn ruikt het! Maar vaak zat heb ik geen tijd om speciaal langs de Aziatische winkel te gaan, en gebruik ik gewoon laospoeder uit een potje van de supermarkt.

Voor Gado Gado kun je allerlei restjes groenten gebruiken die je nog hebt liggen. Ik ben zelf groot fan van bloemkool, paksoi en taugé erin, dus die zie je hier dan ook terug. Wist je al dat bloemkool bijna net zoveel vitamine C bevat als sinaasappel? Het lijkt misschien een saaie groente, maar deze Gado Gado bewijst het tegendeel!


Ingrediënten voor 4 porties:
Voor de pindasaus:
  • 1 el kokosolie
  • 1/2 ui (of 1 kleintje), fijngesneden
  • 1 stukje verse gember, geraspt of fijngehakt
  • 1 stukje verse laos, geraspt of fijngehakt
  • 1 teentje knoflook
  • 1 tl sambal oelek
  • 2 el sojasaus (tamari)
  • 300 mL volvette kokosmelk
  • 150g pure pindakaas, met of zonder stukjes
Voor de tempeh goreng:
  • 1 el kokosolie, meer indien nodig
  • 1/2 ui (of 1 kleintje)
  • 1 stukje verse gember, geraspt of fijngesneden
  • 1 stukje verse laos, geraspt of fijngesneden
  • 1 chilipeper, fijngesneden
  • 400g tempeh, in reepjes
  • 2 el sojasaus met paar drupjes stevia
Voor de rest
  • Bloemkool, in roosjes
  • Paksoi, in reepjes
  • 250g taugé
  • 100g pinda's, fijngehakt
  • evt: kokosrasp
Pindasaus:
Verhit de kokosolie in een kleine steelpan en fruit de ui samen met de gember en laos. Voeg de knoflook en sambal toe en bak nog een minuutje. Blus af met de sojasaus. Giet een beetje kokosmelk erin en doe de pindakaas erbij. Klop deze los met een garde terwijl je meer kokosmelk erbij giet, net zo lang tot die op is en de saus egaal. Zet het vuur laag of uit terwijl je de rest bereidt.

Tempeh:
Verhit de kokosolie in een koekenpan en fruit de ui met de gember, laos en chilipeper gedurende 5 minuten. Voeg de tempeh toe en bak deze aan alle mooi bruin (waarschijnlijk moet je nog wat kokosolie toevoegen). Blus tenslotte af met de sojasaus met stevia en hou warm.

Groenten:
Stoom de bloemkool in 8 minuten beetgaar. De paksoi en taugé kun je op het eind kort meestomen, ik warm deze meestal alleen even op in de magnetron.

Om te serveren:
Meng de groenten en doe ze op een groot bord. Verdeel de tempeh goreng en gehakte pinda's (evt. met kokosrasp) erover en dek af met de pindasaus. Eet smakelijk!

Noot
* Je kunt ook gedroogde laos gebruiken, dit vind je in elke supermarkt. Voeg dan op het einde 1-2 tl laospoeder toe aan de saus en aan de tempeh.
* Whole food, plant-based? Stoof de ui en gember dan in wat water, ipv. fruiten in olie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen