Palak Tofu 'Paneer'

Bij Indiase restaurants heb ik wel eens Palak Paneer gegeten, een spinaziegerecht, maar het was nooit in me opgekomen om het zelf te maken tot ik dit recept zag bij lowcarb-vegan.net. Ik besloot er zelf mee aan de slag te gaan omdat het graag iets gekruider wou, en dit recept is het resultaat!

Spinazie is een van de meest koolhydraatarme en mineraalrijke groenten die er zijn. De diepvriesvariant is supergoedkoop, wat dit recept tot een van de meest budget vriendelijke keto gerechten maakt die ik ken!

Losse tofu bakken vind ik nooit zo'n succes, dus ik heb het eerst een tijdje een lichte kaasachtige marinade gegeven om de paneer (Indiase kaas) nog beter na te bootsen. Voor meer pit pureerde ik een zakje rucola mee met de spinazie. Ook pureerde ik wat bloemkool mee, zo dat er een wat stevigere saus ontstaat. Tot slot voegde een stuk meer kokosmelk toe, zodat het een gerecht is waar je vier keer van kunt eten.

Dit recept is goed voor 4 porties à €1,50 elk. Best wel kicken toch? 

Nog niet overtuigd? Kijk dan eens naar de voedingswaarden van dit gerecht. Eén portie bevat onder andere 114% ADH calcium, 83% vitamine C, 67% kalium en 58% ijzer! Ik zeg: hup, de keuken in!





Ingrediënten voor 4 porties:



  • 1 pak (450g) diepvries spinazie, ontdooid
  • 350g diepvries bloemkool, ontdooid
  • 75g rucola
  • 1 blik (400mL) kokosmelk (Fair Trade Original)
  • 400g tofu
  • 1 el zonnebloemolie
  • 1 el (verse) citroensap
  • 1 tl (witte) miso
  • 2 el edelgist
  • 1 el appelciderazijn
  • 1 kop vegan kip- of groentebouillon
  • 2 eetlepels kokosolie
  • 1 chili peper, fijngesneden
  • 1 el geraspte verse gember
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 el garam masala
  • 1 tl zout (of naar smaak)
  • 1/2 tl kardemom
  • 1/2 tl kurkuma
  • chilipoeder naar smaak
  • 150g (cherry) tomaat, in partjes of blokjes


Laat spinazie en bloemkool ontdooien.

Druk met keukenpapier het vocht uit de tofu. Meng de zonnebloemolie met de citroensap, miso, edelgist, appelciderazijn en bouillon. Snij de tofu in reepjes doe dit samen met de marinade in een lekdicht plastic bakje, die je een paar keer goed heen en weer schudt. (Marineren in een ziplockbag kan ook!)

Pureer met staafmixer of blender de spinazie met de kokosmelk, rucola en de HELFT van de bloemkool tot het romig en egaal is.

Verhit de kokosolie in een wok of hapjespan op middelhoog vuur en bak de gember en chili peper ongeveer 5 minuten. Giet ondertussen de tofu af (marinade mag weg). Bak de knoflook nog een halve minuut mee en voeg dan de tofureepjes toe aan de pan. Bak ze enkele minuten aan beide kanten, tot ze bruin zijn, maar niet te donker.
Roer de kruiden erdoor en voeg tenslotte het groente/kokosmengsel en de tomaat toe. Roer af en toe door tot alles warm is en serveer!

Serveer tips: met bloemkoolrijst, zero rijst of low carb flat bread.



Het hele recept kost circa €6,00, één portie kost €1,50.

Noot:
* Ik gebruik altijd fair trade kokosmelk. Fijn voor de kokosboeren, fijn voor mij: dit merk heeft het hoogste vetgehalte en laagste koolhydraatgehalte.
* ‎Voedingswaarden zijn berekend met Cronometer en kunnen afwijken bij andere merken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen